Under den gångna säsongen vräkte han in 25 mål på lika många seriematcher i division 2. Nu har den offensive mittfältaren/ytterforwarden Remo Gotfredsen Grgic undertecknat ett treårskontrakt med Falkenbergs FF.

FFF:s sportchef David Svensson ser Remo som ett mycket spännande nyförvärv.
– Vi har följt Remo under året och han har gjort en bra första seniorsäsong med BK Astrio. Det är en offensivt rörlig och bollskicklig spelare som är duktig på att utmana sin motståndare och han är dessutom målfarlig vilket han visat med sina 25 mål. Han tillför egenskaper som passar vårt sätt att spela och det ska bli spännande att följa hans fortsätta utveckling i Falkenbergs FF under kommande år, säger David Svensson.

Remo Gotfredsen Grgic är fostrad i Halmstads BK. Inför 2022 års säsong tog han steget till BK Astrio. Där gjorde han stor succé och laget var på vippen att gå upp i division 1, men föll i kvalet. Det blev 25 mål i serien och ytterligare ett i kvalet från Remos sida. Nu fortsätter den målfarlige 19-åringen sin fotbollsresa i Falkenbergs FF.
– Jag har en väldigt bra känsla i magen just nu. Jag är väldigt glad. FFF är en anrik, familjär och väldigt fin klubb. Det är en klubb som hör hemma högre upp. Jag har kollat mycket på FFF när jag var liten. Jag har varit på en del matcher. Jag har också några kompisar i laget; bröderna Hintsa. Jag och Elliot har växt upp tillsammans, så det är min barndomsvän, och jag känner Oliver bra också. Jag har pratat med Elliot innan detta. Han har pratat gott om klubben, så det var inget svårt val att välja FFF. Det var ett enkelt beslut, säger Remo Gotfredsen Grgic.
Efter säsongen har FFF och Remo pratat och kommit fram till en lösning som alla är nöjda med.
– Det fanns en del andra intressen och erbjudanden efter säsongen, men jag kände att jag har fått ett väldigt bra intryck av FFF och gillar lagets spelsätt. FFF passar mig bäst och de ger mig förtroende. Det känns som rätt steg för mig.

Han beskriver sig som spelare.
– Jag är väldigt duktig en mot en. Jag har väldigt bra avslut och är bra med bollen. Jag har bra driv och har gjort väldigt många poäng, mål och assist, så jag är en poängspelare. Jag spelar helst på vänsterkanten, men jag kan spela på alla offensiva positioner. I BK Astrio spelade vi 4-3-3 och man kunde röra sig lite hur man ville offensivt men jag utgick mest från vänsterkanten. Jag gillar att komma rättvänd från kanten. Det är min bästa egenskap. Där är jag duktig, säger Remo Gotfredsen Grgic.
Han inledde karriären i HBK:s fotbollsskola.
– Jag spelade i HBK fram tills första året i U19. Jag blev borta på grund av någon skada och sjukdom. Då valde jag att lämna för BK Astrio. Det var min första seniorsäsong. Det blev 25 mål i serien plus ett mål i kvalet. Jag har alltid gjort många mål, så jag har alltid haft näsa för mål. Jag ser alltid bollen fastklistrad i nätet, jag ser inte den någon annanstans. Jag vill alltid göra mål och älskar att göra mål.
Med andra ord har han också fått möjlighet att träna en del på målgester.
– Ja, det är kul att efterlikna de största i målen. Sen får man hitta på egna också.

Hans morfar är från Danmark, därav efternamnet Gotfredsen. Grgic kommer från pappas sida.
– Han kommer från Balkan. Jag har lite Balkantemperament på planen, haha. Jag hatar att förlora. Jag älskar att vinna. Jag är en vinnarskalle, ler han.
Han har ett tydligt mål med säsongen 2023.
– Jag själv och FFF har mål om att komma upp till superettan. Det ska bli kul att vara med på resan. FFF har ett väldigt spännande projekt som jag vill vara med på. Individuellt känner jag att jag kan bidra med många poäng, framförallt mål men även assist. Jag är högerfotad men gör många mål med båda fötterna. Det har blivit två nickmål i år också men jag gör främst mål från utanför straffområdet. Jag gillar att vika in och skjuta in den vid främre eller bortre stolpen. Jag har bra distansskott.

Utanför planen är han lugn och glad kille som gärna spenderar tid med familjen och vänner.
– Jag gillar också att kolla på tv-serier och spela FIFA. Jag får möta Elliot snart igen, haha. Det börjar bli dags för en match. Men framförallt satsar jag stenhårt på fotbollen.
Under en säsong spelade han också hockey.
– Jag är bra med klubban men inte så bra på grillorna. Då var jag runt elva år och spelade i Halmstad Hammars. Jag spelade både fotboll och hockey i ett år, men sen blev det bara fotbollen.

Remo har bara positivt att säga om Christoffer Andersson som tränare.
– Jag vet att han har varit i Helsingborg tidigare och vill spela en fotboll som jag gillar. Det är en fotboll som spelas längs marken, men med en varierad spelstil. Där framme kan man dribbla, passa eller skjuta, men det gäller att hela tiden fatta rätt beslut.
Han tror att han kan lära sig mycket av att få chansen att spela på en högre nivå.
– Jag gillar att anta nya utmaningar och utvecklas så mycket som möjligt. Jag ser detta som en jättebra möjlighet att komma till en klubb som vill vinna många matcher. Jag har vinnarmentalitet inom mig och vill inte förlora. Jag gillar inte att spela lika heller. Det är bara vinna som gäller!
Den 182 centimeter långe talangen har Kylian Mbappé och Cristiano Ronaldo som förebilder.
– Jag kollar mycket på hur de gör.  Jag försöker ta efter det och öva på några finter. Jag håller på Frankrike i VM-finalen, då Mbappé är min förebild.

26 mål blev det alltså i år. Hur många han siktar på nästa år?
– Innan säsongen i tvåan satte jag 15 mål som mål och då blev det 26. Över tolv mål vill jag göra i division 1 södra. Det beror lite på hur mycket jag får spela. Målsättningen är att spela så bra som möjligt och kämpa för klubben och ta upp FFF till dit de hör hemma. Jag kommer kämpa för att ta en ordinarie plats. Det blir ett spännande år. Det känns också väldigt bra att jag har skrivit på för tre år. Jag gillar att ha det långsiktigt, så det känns skönt, säger 19-åringen.

Varmt välkommen till FFF, Remo Gotfredsen Grgic!

Text & foto: Eric Nilsson