Laholms FK
Falkenbergs FF spelade under söndagen sin sista match före det månadslånga uppehållet. Trelleborgs FF gick upp i en 2-0-ledning. FFF var nära, nära att kvittera men TFF höll undan och vann med 2-1.
Efter elva minuter fixade Umar Bala Muhammed en frispark till vänster utanför straffområdet. Adam Bergmark Wiberg klev fram och slog den stenhårt – i ribban! Det var matchens första möjlighet och vilken möjlighet sen. I 14:e minuten fälldes en helt fri Umar Bala Muhammed av gästernas målvakt Kasper Thiesson Kristensen, men domaren valde obegripligt nog att fria. Det kändes verkligen som att FFF blev blåsta på en klar straff i det läget. Som grädde på moset gjorde Trelleborg 1-0 på ett upprört FFF kort därefter genom Petar Petrovic.

I 30:e minuten flög Adam Bergmark Wiberg fram på planen i en blixtsnabb kontring. Han sökte skottläge och avlossade ett pressat skott som målvakten räddade. Med två minuter kvar av första halvlek gjorde Viktor Noring en fin räddning på ett avslut från Dzenis Kozica, som kommit i en en-mot-en-situation med Kalle Björklund. Hemmalaget TFF ledde med 1-0 efter en böljande första halvlek.

FFF inledde andra halvlek med hög press, för att försöka få till en kvittering. Istället gjorde TFF 2-0 på en hörna i 58:e minuten. Mouhammed-Ali Dhaini nådde högst och FFF:s försvarsspel lämnade en del att önska. Direkt efter målet gjorde FFF ett byte. Matthew Garbett kom in istället för Melker Nilsson. Efter en timme hade FFF en fin reduceringschans. Anton Wede sköt från nära håll, men Kristensen motade skottet. I 62:a minuten gjorde FFF ett dubbelbyte. Edi Sylisufaj och Oliver Hintsa ersatte Kwame Kizito och Mahmut Özen.

Med 20 minuter kvar av ordinarie tid fick Adam Bergmark Wiberg ett fint läge efter en snabb omställning, men anfallaren sköt en bit utanför ramen. Han skulle komma att ta revansch minuten senare. Han skarvnickade snyggt in ett inlägg från Tobias Englund. FFF var med i matchen igen. I 79:e minuten hade ”ABW” en jättechans att kvittera, men då svarade Kasper Thiesson Kristensen för en riktigt svettig räddning på nicken från nära håll. FFF fortsatte att trycka på för en kvittering och var nära, men 2-1 stod sig matchtiden ut. FFF avslutade vårsäsongen med en förlust i Trelleborg.

– Jag tycker att vi gör en ganska skaplig match rent organisatoriskt. Vi ser rätt okej ut i vårt försvarsspel. Vi sliter med vårt anfallsspel. Enligt mig ska vi ha en straff, det kändes horribelt. Domaren sade själv efteråt att han hade gjort ett misstag och bad om ursäkt. Vi blir ganska straffade, vi har dåligt försvarsspel och blir direkt påverkade av beslutet och de gör 1-0. Det blir tufft när de gör 2-0. Vi ska kunna försvara bättre även om de är bra på fasta situationer. Adam gör ett mål och vi kommer in i matchen. Vi ser starkare ut orkesmässigt, jagar en kvittering och Adam har en stor chans. Vi saknar för mycket kvalité i sista passningen, sista inlägget och i passningsspelet i uppspelsfasen. Jag är besviken på att vi saknar kvalité individuellt, men jag tycker att oavgjort hade varit rättvist, säger huvudtränare Tobias Tuvesson.

Startelvan:
Viktor Noring – Mahmut Özen, Tobias Karlsson, Kalle Björklund, Tobias Englund – Anton Wede, Melker Nilsson, Samuel Adrian, Umar Bala Muhammed – Kwame Kizito, Adam Bergmark Wiberg.