Tobias Tuvesson är ny huvudtränare i Falkenbergs FF efter Hasse Eklund. 37-åringen vet vad han tänker bidra med framöver.
– Det handlar inte om att förändra massor utan om att pumpa in massor av energi i en ganska stukad grupp. Vi vill få in glädje i gruppen och det får man genom att vinna fotbollsmatcher, säger ”Tuve”.

Han vikarierade som huvudtränare borta mot IK Brage när Hasse Eklund var coronasjuk. Nu är han huvudansvarig på permanent basis. Han blev tillfrågad i söndagskväll och under måndagen blev klubbens beslut om att avsluta samarbetet med Hasse Eklund och ersätta honom med Tobias Tuvesson officiellt.
– Nu börjar det landa lite mer. Det har varit omtumlande, först under söndagskvällen men framförallt under måndag förmiddag. Det har varit sorg inblandat eftersom man förlorar en kollega och vän som man har jobbat med i sex år. Det är baksidan med det här yrket. Jag hoppas att Hasse blir ihågkommen för alla framgångar han har haft och inte för resultaten i år. Han förtjänar att hyllas. Nu börjar vi titta framåt, vilket vi måste göra, och tar ett nytt avstamp, säger Tobias Tuvesson.

Bortsett från på låg nivå i Ginsten så har han inte varit huvudtränare tidigare.
– Det blir såklart annorlunda att bli huvudtränare. Samtidigt har jag och Hasse jobbat tätt, så på så sätt ska förändringen gå rätt smärtfritt. Det blir många tuffa beslut framöver men det ser jag som inspirerande, säger ”Tuve”.
Han känner att han har lärt sig mycket genom att jobba jämte Hasse Eklund och Henrik Larsson.
– De har olika styrkor och lite olika ledarstilar. Jag har lärt mig lite av varje och tagit med mig fotbollsinfluenser och ledarskapsmässiga saker in i mitt eget tänk. Min fotbollsfilosofi går i linje med det vi har gjort hittills. Det är inga stora skillnader, säger han.

Vad vill han då bidra med? Jo, mängder av positiv energi.
– Det gäller att hitta vad gruppen behöver för tillfället. Vi behöver vinna matcher och skapa energi och tro. Vi behöver hitta vägar för att kunna göra det. Jag hoppas att spelarna ser detta som en nystart oavsett om det är min röst eller någon annans som hörs. Jag hoppas också att spelarna tar ansvar och rannsakar sig själva, för det är många som är delaktiga i detta. Det är många som behöver steppa upp, säger FFF:s nye huvudtränare.
Tidigare har han haft ansvaret för såväl analyser av FFF som av motståndare. FFF behöver nu göra vissa omorganiseringar.
– Tiden kommer inte att räcka till till att jag också ska göra alla analyser, även om alla får vara beredda på att jobba lite hårdare för att vända detta. Vi håller på att titta över organisationen och ser vad vi kan få in för resurser att nyttja för att fortsatt ha en spetsig verksamhet, säger Tobias Tuvesson.

Under dagen inleds förberedelserna inför lördagens bortamatch mot Akropolis.
– Vi börjar med den och inleder med en seger. Det blir mycket tänk på en match i taget. Nu ska vi samla mod och energi inför helgen, säger han.
Massor av förändringar blir det inte, men vissa är att vänta.
– Jag tycker inte att det ger så mycket att ändra på för mycket. Men vi måste förändra lite då vi inte har vunnit tillräckligt många matcher. Vi har gjort mycket bra som man kan ta med sig och spetsa till ytterligare. Exempelvis gjorde vi många bra saker i första halvlek mot Vasalund, säger 37-åringen.
Exakt vilken formation det blir på lördag återstår att se.
– Det är inte omöjligt att det blir en annan uppställning. Vi får se vilka spelare vi har tillgängliga och hur vi ska formera laget för att kunna ha de bästa spelarna på planen. Oavsett sifferuppställning så ska vi se hur vi kan skruva på det, säger Tobias Tuvesson.