Kristianstad FC
FFF ledde med 3-0 i paus och såg ut att gå mot en säker seger. Men Torslanda reducerade två gånger om och skapade spänning. Gulvitt kunde dock hålla undan och knipa en viktig seger på Hisingen.

FFF fick en drömstart då Godwin Aguda dundrade in 1-0 i sjunde minuten. Dessförinnan hade FFF träffat virket två gånger i samma anfall. Det blev ännu bättre när Remo Gotfredsen Grgic med ett vackert avslut utifrån ordnande 2-0-målet. Förarbetet stod Melker Nilsson för. Precis före halvtidsvilan forcerade Noel Hansson in 3-0-målet. Ledningen såg betryggande ut men fem minuter in i andra halvlek reducerade Torslanda IK efter en hörna. FFF radade sedan upp lägen för att punktera matchen men fick aldrig in bollen. Istället reducerade Torslanda IK igen genom ett nytt nickmål i 86:e minuten. De lyckades dock inte skapa någon kvitteringschans utan FFF höll undan och vann med 3-2.

– Första halvlek såg ut som vi tänkt oss. Vi var disciplinerade och skarpa. De hade mycket boll men det visste vi. De har de mot alla lag. Vi ledde med 3-0 efter en solid insats i första halvlek. Sedan fick de luft tidigt lite onödigt efter en hörna. Det var lite som mot Onsala. Detta såg liknande ut. Vi får titta på detta och analysera vad som hände. Vi hade sedan fyra-fem megalägen för att punktera det fullständigt. Istället släppte vi till ett mål efter en fast situation där vi gjorde helt fel. Det är inte okej att avsluta matchen som vi gjorde. Detta skulle varit en solklar seger. Tyvärr såg vi inte bra ut i slutfasen av matchen. Det är något som vi måste prata om, så vi spelar färdigt matcher i 90 minuter plus tillägg. Tyvärr gjorde vi inte det fullt ut idag, säger Christoffer Andersson.

Men första halvlek var väldigt bra?
– Ja, väldigt bra. Vi var skarpa. Vi gjorde rätt i press-spelet. Visst spelade de igenom oss en och annan gång men vi städade fint och de hade bara en målchans i ett svårt läge. Annars hade vi chanserna och i andra också. De har ett spelsätt som är väldigt speciellt men att gå från 3-0 till 3-2 kändes onödigt och på det sättet som vi släppte till målen, på fasta situationer. Vi hade fem-sex stycken hundraprocentiga lägen att punktera matchen vid ställningen 3-1. Det var ett farligt läge. Vi hade 3-0 i halvtid och vi pratade om att vi skulle gå ut och fortsätta så som vi gjorde i första halvlek. Det kändes onödigt att bjuda in dem, så de vi fick vittring. Tre poäng är viktigt. Det gläds vi åt. Men vi måste spela färdigt matcherna fullt ut.

Var det några som stack ut i positiv bemärkelse?
– De flesta som startade gjorde bra ifrån sig. Nils såg skarp ut och definitivt Oskar. De jobbade hårt där framme. Melker och ”Stoffe” vet vi alltid vad vi får av utifrån smartness, bollvinnaregenskaper och att läsa spelet. Det är en vinst, tre poäng på bortaplan är alltid starkt. I en perfekt värld hade vi avslutat matchen på ett bättre sätt, säger ”Chrisse”.