Norrby IF
De berömda marginalerna var verkligen inte på FFF:s sida i bortamatchen mot J-Södra. FFF träffade ramen tre gånger, varav två gånger i slutminuterna, och skapade mängder med målchanser. Ändå föll FFF tungt med 1-2 i Jönköping.

FFF höll på att få en drömstart på matchen på ombyggda Stadsparksvallen. Efter fem minuter var Kwame Kizito nära att motlägga in bollen, som tog i ribban och studsade ut. Istället tog J-Södra ledningen sju minuter senare. FFF stod för ett onödigt bolltapp och hängde sedan inte med i svängarna när Marko Nikolic gav Fredric Fendrich öppet mål fram till 1-0. Gulvitt försökte få till en kvittering och var mycket nära att lyckas med detta. I 33:e minuten trodde många att 1-1 skulle bli ett faktum. Nsima Peter serverade Kwame Kizito ett friläge, men ghananen krutade bollen en bit över ribban. FFF hade också en boll på mållinjen. Dessvärre skulle J-Södra komma att utöka ledningen till 2-0 i 39:e minuten. FFF gick bort sig efter en hörnvariant. Viktor Noring motade det första skottet men fick ingen hjälp på returen utan Robin Book kunde peta in bollen. 2-0 speglade inte matchbilden varken spel- eller chansmässigt, men det gäller som bekant att ta till vara på sina chanser.

FFF inledde andra halvlek på ett övertygande sätt. Efter tio minuter fick Nsima Peter ett friläge sedan han vunnit bollen i farligt läge. Men avslutet motades av målvakten Frank Pettersson. I 63:e minuten gjorde FFF ett trippelbyte. Debutanten Godwin Aguda, Kalle Söderström och Christoffer Carlsson byttes in och Anton Wede, Nsima Peter och Melker Nilsson gick ut. FFF fortsatte att trycka på framåt. Mitt i pressen fick Eric Johana Omondi ett friläge, men då gjorde sig Viktor Noring stor och räddade. FFF var annars rejält på gång och ett reduceringsmål hängde länge i luften. I 81:a minuten kom det till slut när Godwin Aguda avlossade en kanon som Frank Pettersson inte kunde hålla. Aguda blev alltså målskytt direkt i debuten. I samband med målet slängde FFF också in Lorik Ademi i Linus Borgströms ställe. Med sju minuter kvar av ordinarie tid träffade Adam Bergmark Wiberg insidan av stolpen! Bolluslingen ville inte in. Det går inte att komma så mycket närmare… I 88:e minuten nickade Kwame Kizito över i bra läge. Ytterligare en stor målchans skulle komma. I tredje övertidsminuten nådde Adam Bergmark Wiberg högst på ett inlägg. Han fick en bra träff med huvudet men osannolikt nog träffade han stolpen även denna gång. FFF vann skottstatistiken med 23-13 men förlorade ändå matchen med 1-2. Oturen grinade FFF i ansiktet under den starka slutforceringen.

– Jag tycker att vi gjorde en helt okej första halvlek rent spelmässigt. Vi hade perioder där vi fick försvara oss och blev kanske lite låga men jag tycker inte att det var några problem då vi mest lät dem spela utanför oss. Tyvärr blev vi lite naiva i vissa situationer vilket gjorde att Jönköping kunde skapa målchanser. De gjorde även 1-0 ifrån en situation som jag inte tycker skulle sluta i en målchans. 2-0-målet efter hörna ska vi definitivt hantera på ett bättre sätt. Vi skapade en hel del situationer i deras straffområde och med lite bättre skärpa och koncentration så borde vi gjort något mål i första halvlek. Vi hade också en i ribban och en boll som målvakten tog på mållinjen så jag tycker ändå vi borde ha gjort något mål i första halvlek, säger huvudtränare Tobias Tuvesson och fortsätter:
– Tyvärr fick vi gå in i paus med underläge vilket såklart var en tuff uppgift att vända. Men vi hade en stor tro på att vi skulle kunna vända matchen och jag tycker vi gjorde ett riktigt bra försök i andra halvlek till att både reducera och kvittera. Vi skapade väldigt många chanser i andra, men lite oflyt med två stolpar och tyvärr lite avsaknad av skicklighet i de avgörande lägena gjorde att vi bara lyckades göra ett mål! Viktor gjorde också några bra räddningar som höll oss kvar i matchen, återigen situationer jag inte tycker ska uppstå. Jag tycker att vi gjorde en bra forceringsfas som med lite marginaler på vår sida definitivt hade kunnat ge oss en poäng. Nya tag och sikte mot nästa match!

Så startade FFF:
Viktor Noring – Linus Borgström, Axel Norén, Ludvig Öhman, Adam Eriksson – Adam Bergmark Wiberg, Melker Nilsson, Samuel Adrian, Anton Wede – Kwame Kizito, Nsima Peter.

Foto: Lollo Skagerfält