FC Trollhättan
Under söndagen tog Falkenbergs FF emot Vasalund på hemmaplan. FFF skapade ett flertal fina målchanser i första halvlek och hade två stolpträffar, men det ville sig inte utan istället gjorde Vasalund mål på sin första chans precis innan halvtidsvilan. I andra halvlek utökade gästerna sin ledning till 3-0, vilket också blev slutresultatet. FFF föll blytungt hemma på Falcon Alkoholfri Arena.

Lagen kände inledningsvis på varandra i regnet. Stor del av matchbilden bestod av kamp. Sedan började FFF skapa målchanser. Efter nio minuter skapade FFF matchens första möjlighet och det var en jättelik sådan. Adam Bergmark Wiberg fick bollen strax utanför straffområdet och drog iväg ett skott som tog i stolpens insida och rullade längs mållinjen och gick ut. Mycket närmare ett mål kan man inte komma. I 14:e minuten fick Edi Sylisufaj en halvchans i boxen och gick på avslutet, men träffade inte mål. Tio minuter senare hade Umar Bala Muhammed ett vänsterinlägg som blev farligt. Målvakten Filip Anger tvingades boxa undan bollen nära sin högra stolpe.

I 27:e minuten var det en handssituation i Vasalunds straffområde, men domare Martin Strömbergsson valde att fria. Ett distansskott från Edi Sylisufaj i 32:a minuten vållade problem för Anger. Keepern släppte retur men Vasalund lyckades till slut få undan bollen från farligt territorium. Efter 40 minuters spel träffade FFF ramen för andra gången i matchen. Denna gång var det Edi Sylisufaj som flög fram och avlossade ett skott som tog klockrent i stolpen. Umar Bala Muhammed fick sedan snedträff på returen. Marginalerna var inte på FFF:s sida. FFF var det bättre laget i första halvlek men fick inte in bollen. Istället forcerade Vasalunds Alexander Andue in en hörna. Det var deras första chans i matchen och det sista som hände i första halvlek.

FFF skapade en bra kvitteringschans tre minuter in i andra halvlek sedan Linus Borgström kommit runt på högerkanten och bollen rensats till hörna i sista stund. I 53:e minuten dunkade Alexander Andue in 2-0 med ett drömskott som gick ribba in. Helt otagbart för Viktor Noring i målet. I 62:a minuten bytte Kwame Kizito av Umar Bala Muhammed. 20 minuter in i andra halvlek hindrade Kalle Björklund ett tredje mål för gästerna med en fin brytning. FFF slängde in Oliver Hintsa i Mahmut Özens ställe i 72:a minuten. Två minuter senare tryckte Vasalund in 3-0 genom Anthony Wambani sedan FFF inte hunnit med i svängarna defensivt. I 84:e minuten träffade ett inspel från Anton Wede ribban. Detta var minsann inte FFF:s dag… Gulvitt fick aldrig in bollen utan nykomlingen Vasalund vann matchen med 3-0.

Startelvan:
Viktor Noring – Mahmut Özen, Kalle Björklund, Axel Norén, Linus Borgström – Anton Wede, Matthew Garbett, Christoffer Carlsson – Edi Sylisufaj, Adam Bergmark Wiberg, Umar Bala Muhammed.